tisdag 11 juli 2017

Ett litet spartips

Löneveckan till ära tänkte jag komma med ett litet spartips till er. Jag ber på förhand om ursäkt för den oattraktiva bilden men det är vad det är just nu. 

Mitt tips är att köpa flytande tvål som refill. Jag brukar köpa en hel del flytande handtvålar för jag tycker de är smidigast och mest hygieniska men det blir snabbt en kostnads- och miljöfråga att köpa plastiga pumplflaskor om och om och om igen. Min mamma är en sparsam typ så jag har nu fått av henne en pumpflaska som hon hade sköljt ur och sparat.

Lidls egen hudvårdsserie Cien säljer tvålrefillpåsar på 750ml för 1,79€ alltså värsta kapet om ni frågar mig!
750ml räcker till 3 tvålpumpflaskor (som vanligtvis är 250ml) som överlag kostar mellan1,50-2,50€/st beroende på var man gör sina inköp. Härmed sparar man konkret både pengar och på naturen. 

Ett annat spartips jag har åt er (som jag i min tur fått av en väninna) är att istället för att köpa plastkassar vid kassan i varje matbutikskedja så använd tygkassar som är ett miljövänligare alternativ. Om man absolut insisterar på att använda plastkassar kan man köpa från lidl "soppåsar" ca 6cent/st som man sedan tar med då man åker och handlar. En plastkasse med mataffärens reklam kostar ca 18 cent vilket innebär att man med vanliga "otryckta" soppåsar sparar in priset med 66% :D

Nu får det vara slut med nördandet. 
Vi hörs snart igen! 




1 kommentar:

  1. Tack för tipset om Lidl handtvål! Måste spana in den :D

    SvaraRadera