lördag 22 april 2017

min viktresa || lågkolhydratkost

Dagen innan forneldarnas natt 2016 jobbade jag på ett boende där en klient kallade mig för TJOCK. Jag blev ledsen inombords men försökte förklara bort det med att den klienten inte har spärrar eller vet vad den säger. 

Det var inte första gången jag fick höra det men det visade sig vara den sista, fast det visste jag inte då.

Jag tog det extra hårt eftersom jag inte var nöjd med mig själv. Jag hade försökt äta hälsosamt och ta promenader men jag hade aldrig varit riktigt på riktigt motiverad för att göra förändringar. Enligt BMI uträkningar var jag lätt överviktig och skolhälsovårdaren hade också påpekat det. Det var bara för mig själv att inse...

Dagen efter, den 27 augusti åkte jag till Kimito för att fira forneldarna med mina syskon och deras familjer. 

Eftersom det var vackert och varmt väder beslöt vi oss (syrran och jag) för att fara till Dalsbruk och gå runt träsket i skogen längs stigarna. Terrängen var delvis kuperad. Jag njöt av vädret men jag var väldigt andfådd och hann inte riktigt med i syrrans takt. Jag berättade om vilken insikt jag fått av det klienten sagt dagen innan. Att jag måste göra någonting. Sakligt och besviket konstaterade jag högt att jag är lätt överviktig och att min kondis suger. Min syster kom med praktiska tips, jag minns nästan ordagrant vad hon sade! 

1. mat äts inte för att det är gott. Det är mer som ett nödvändigt ont.
2. man äter tills man är mätt, man skall inte ta till bara för att det var gott eller för att det finns. (jag tog ofta till, kanske inte för att det var gott alla gånger, utan för att jag hade lagat för mycket och inte gillade tanken på att kasta bort).
3. man får säga nej tack, också till mommo.

Det att inte ta till utan hålla sig till en portion har nog hjälpt mig mest av allt tror jag. 

På kvällen åt och drack jag helt som jag brukade.

Måndagen därpå gjorde jag "av misstag" en portion mat som blev LCHF. Det var grynkorv (vet nu inte hur mycket lchf de egentligen är) med kokt blomkål och grönsaker. Det var gott. Jag skickade bild på det åt syrran och därifrån startade min viktresa. Egentligen räknar jag med att den började 1.9.2016 eftersom jag åt mammas hemgjorda semlor ännu sista augusti. 

Ni ska veta att jag är en person som inte orkat bry mig om att laga riktig mat utan jag har levt på smörgåsar och smaksatta yoghurtar i flera år. 

Jag lämnade bort brödet. Köpte bara naturell grekisk eller turkisk yoghurt. Lämnade bort frukt. Köpte riktigt smör, ost med högsta fetthalt och grädde. Röd mjölk. Röd fil. I början var det svårt att klura ut maträtter att göra och jag stod och läste mycket på förpackningarna. Under 5g kolhydrater på 100 gram produkt. Tur nog har jag en vän som kört lchf länge och som är insatt och hon har provat så många recept att hon vet vad som är bra och vad som inte blir bra. Hon har varit en viktig inspirationskälla. 

För mig har det varit viktigt från allra första början att inte vara för strikt eftersom jag i tidiga tonåren led av ätstörningar och jag vet hur lätt det kan glida in på fel spår. Det har ändå gett resultat. Jag äter vissa livsmedel som står på förbjudna listan men har ändå gått ner. Kanske jag en dag blir strikt? Men det är inte idag. 

Jag har lämnat bort spannmål, ris, majs, potatis, morötter (och andra rötter), endel bönor, frukostflingor, müsli, juicer, i början lämnade jag bort nästan alla frukter m.m. 

1.9.2016 startvikt 68,5kg

Jag gick snabbt ner 3kg men sen stod det länge stilla på 65kg. Det var emellertid frustrerande. Dock var jag ganska nöjd över att ha gått ner dessa kilon med hjälp av att ändra kosten, utan att egentligen motionera någonting extra utöver en timme zumba per vecka. 
 

Jag gick antagligen ganska sakta men säkert ner i vikt efter detta, men jag har också varit noga med att inte bli "manisk med vågen". 

25.12.2016 fick jag ett aktivitetsarmband av syrran. Hon sade att jag får det om jag lovar att använda det. Jag sade jo jag lovar men i mitt huvud tänkte jag att "Jaaa-a det kommer säkert bli oanvänt ändå."
Men vi gick genast igenom det hur det fungerade, hur man laddar det, hur det registrerar steg, sömn och aerobisk aktivitet. Samma dag jag fick armbandet har jag lagt in min vikt som 63kg 

Man kan tänka sig att julen är en svår högtid att överleva utan massiva snedsteg men det var inte alls svårt. Egentligen saknade jag inget. Det fanns fisk, ostar, kött... och lchf pepparkakor hade jag bakat själv. Syster hade köpt ett lchf-godkänt vitt vin.

6.1.2017 ställde jag mig på vågen igen och vägde 61kg. På instagram lade jag upp ett foto med texten Glad chey -7kg. Och glad var jag!

I januari fick jag problem med magen och håravfall. Mest störde magen mig, jag hade ont nästan varje dag. Jag kom på att jag nog inte fått i mig tillräckligt fibrer fast jag åt gröna grönsaker och druckit mycket vatten. Jag behövde köpa fibertillskott från apoteket. Jag började också äta lite glutenfria produkter tillfälligt för att få i mig mera fibrer. 

Och aktivitetsarmbandet hade jag i flitig användning varje dag och jag försöker verkligen uppnå 10 tusen steg per dag. Detta armband motiverar mig till tusen. 

I mitten av februari blev jag dock sjukskriven på grund av stress (därav håravfall och magproblem) och eftersom jag var så sjuk att jag inte fick i mig någonting så åt jag fel här alltså jag åt inte spannmål men stekte pyttipanna och åt glass.... i ca en vecka åt jag dåligt.

Jag gick fortfarande ner i vikt ändå. Så fort jag orkade och kände motivation gick jag tillbaka till min diet.

19.2.2017 stod det 59kg på vågdisplayen.

27.2.2017 vägde jag 58kg vilket betyder att jag gått ner 10kilogram! Då sade psykiatern åt mig att det inte är nödvändigt för mig att gå ner mera. Och det tycker jag också, jag är nöjd. Jag har uppnått nåt för mig väldigt stort! 

5.3.2017 pratade jag med syrran om att jag gått ner 10 kilo i vikt. När syrran sade att jag skall tänka det som ett 10 liters ämbar fyllt med vatten... Då fick jag perspektiv över hur mycket extra jag gått och burit på i flera år!

16.3.2017 firade jag litegrann på både facebook och instagram över -10kg. Flera har personligen kommit fram och grattat och även sådana som inte följt mig på sociala medier har kommenterat och gett uppmuntrande feedback. 

Idag 22.4.2017 väger jag 56kg. Jag försöker halvhjärtat stanna upp det eftersom psykiatern tyckte jag skulle stanna redan vid 58kg men om det far neråt ännu så är det väl ment to be?  

-12 kg; från stl. 42 till 38. 

Det är så jävla skönt att bära jeans utan att de slits sönder på insidan av låren. 
Det är så jävla skönt att koordinationen blivit bättre och att jag lättare kan röra mig i trånga utrymmen. Jag är smidigare i både kropp och knopp. Livet är så jävla skönt.

Det jag stör mig på är att personer frågar:
 "jaha, när är din diet över?" - den är aldrig över. Detta är en livsförändring och jag kommer aldrig gå tillbaka till det som en gång var.
"jaha, du går omkring och är hungrig du då!" - Det gör jag inte. Jag får äta tills jag blir mätt. Jag får äta lika ofta som förut. Jag har heller aldrig gått omkring hungrig.

I början kändes det som om folk kanske tyckte jag ville verka präktig då jag meddelade vad jag äter och inte äter eller om jag sade att jag tar med eget sånt jag kan äta. Men numera förhåller de flesta sig riktigt bra till min livsstilsförändring! 

Jag vill tacka alla som stöttat mig genom denna resa (som ej än är slut eftersom livsstilsförändringen är bestående), som motiverat mig, som kommit med tips och råd, som kommit med mig på promenad eller annan aktivitet som främjat mitt välmående, som accepterar mig och gett mig inspiration! Ni vet vilka ni är!

Här kommer lite bilder från när jag tog upp mina sommarkläder från källaren i början av april. Jag provade igenom allt. Det mesta fick jag lägga i loppislådan. Det fanns en del pärlor också.

Den här klänningens korsettdel klämmer ej in i magfläsket längre <3


Låren skaver inte mot varandra då jag går
 
 




Ingen mage som putar.

Jag är en enhörning!


Jag har en plan till senare på våren/sommaren att anlita en fotograf att ta lite helkroppsfoton på mig i mina finaste klänningar (bl.a. den vita med silverpaljetter), utomhus någonstans i stan (Ekenäs). Som för att fira det jag åstadkommit. 
Känner du till någon bra fotograf/är du fotograf så lämna gärna en kommentar eller kontakta mig på facebook!


5 kommentarer:

  1. Du har nog varit så duktig! Tack även du för lyssnande o stöd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag Mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, kastade han stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningsgivaren som hjälpt mig med mitt eget problem. Email: drogunduspellcaster@gmail.com du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

      1) Kärleksspell
      2) Lost Love Spells
      3) Skilsmässa Spells
      4) Äktenskapsstavar
      5) bindande stavning
      6) Breakup Spells
      7) Förvisa en tidigare älskare
      8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
      9) vill tillfredsställa din älskare
      Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
      Genom drogunduspellcaster@gmail.com

      Radera
  2. vilken fin prestation! du ska vara stolt. alltid roligt när man kan vara stöd och inspirera. lchf is the best!
    Sofia

    SvaraRadera
  3. Vilken fin resa du gjort, måst säkert ha varit både kämpigt och skönt samtidigt. Ifall du inte hittat någon fotograf kan du alltid höra av dig :)

    // Jarina, jarina.fi

    SvaraRadera
  4. Ninafotograf är mycket bra i verksam i Ekenäs o Karis.

    SvaraRadera