onsdag 2 november 2016

Sen när du slutar med din diet....

För det första. Jag tycker inte om ordet Diet. Men det är kort och bra och lätt att använda. Ordet jag borde använda är väl Kostförändring. Min kostförändring sedan 1.9.2016 har jag kallat LCHF. Det har inte heller varit riktigt rätt benämning. Jag har dragit ner på kolhydraterna men jag har inte levt upp till begreppet LCHF i alla fall. Men det har också varit ett lätt ord att använda. LCHF. De flesta vet vad det betyder. Men vem vet, en vacker dag kanske jag blir en strikt LCHFare.

 Min kostförändring har främst handlat om att avstå från spannmål, ris och potatis (samt allt annat som växer under jord). Jag äter banan fast det innehåller massor av kolhydrater för det innehåller också massor av fibrer som min mage alltid varit väldigt beroende av. Jag har ätit några äpplen och ett granatäpple under denna period. Jag tar mindre matportioner och jag tar inte till bara för att "jag ju har betalat för maten..." No excuses. Jag äter tills jag är mätt. Punkt.

 Min koncentrationsförmåga har förbättrats och jag känner knappt av något sötsug mera. Jag har inga förbud bara strävanden efter att bli en bättre och sundare person.



Det som dock många i min omgivning inte verkar förstå är att denna kostförändring är bestående. Jag har inte tänkt gå tillbaka och äta som jag gjorde förut.  "Hur länge skall du hålla på med din diet?" "Sen när du slutar med din diet..." Är frågor och påståenden jag hör några gånger i veckan. Jag kommer inte sluta med denna kostförändring. Det här får mig att må bra. Jag gör det inte för att verka präktig eller speciell. Denna livsstil inleddes som ett experiment som visade sig vara ett av de bästa experimenten jag gjort! Jag skiter i hur andra äter och vad de gör för val, bara de mår bra enligt sig själva. Jag förväntar mig inte att folk bjuder på middagar som är anpassade enligt mig. Det gör jag verkligen inte. Jag uppskattar om någon har energin att göra det men det är inget jag antar att man gör för mig. Det som jag inte kan äta lämnar jag på sidan av tallriken utan ursäkter. Jag gör inte undantag bara för att vara artig. För jag gör inga undantag.  Jag tar med mitt eget shiratakiris.

Vad har ni för erfarenheter av andra personers reaktioner på kostförändringar? Dela dem med mig genom att skriva en kommentar!

Yhteenveto suomeksi:
Ajatuksia ravintomuutoksesta ja muiden ihmisten näkemyksiä. Olen lopettanut syömään viljaa, perunaa ja riisiä. Moni luulee että tämä on vain jonkun tietyn ajanjakson dieetti. Yritän saasa ihmisiä ympärilläni ymmärtämään että tämä on uusi elämäntyylini. Tämä elämänmuutos on toistuvaa. Miksi lopettaisin jotakin mistä tulee hyvä olo?




2 kommentarer:

  1. Jag har blivit vegetarian och får höra kommentarer om det ständigt. Det är jobbigt att måsta förklara sig själv men man får ju hoppas att folk förstår att det är ens eget val.

    SvaraRadera
  2. Som vegetarian (lakto-ovo) fick jag höra väldigt mycket och nästan så att jag skulle ha dåligt samvete för att jag var annorlunda och besvärlig. Som vegan upplever jag det lite lättare. Inte lättare att hitta mat att äta eller att bli bjuden, men på något sätt lättare för omgivningen att förstå att jag menar allvar? Att jag dessutom säger att jag gör det för djurens och miljöns skull gör det ännu svårare för andra att säga emot, och jag upplever att nu tror alla att det här är en permanent livsstilsförändring. Jag är inte världens viktigaste person, utan jag har gjort ett osjälvisk val för andras skull, och det är svårt att kritisera ett sånt val. Människor kan bli irriterad fortfarande för att jag är "besvärlig", men ingen försöker längre "omvända" mig.

    SvaraRadera